محققان می گویند آزمایش دیابت حاملگی خیلی دیر انجام می شود

18سپتامبر 2019 - محققان گفتند كه برنامه های غربالگری فعلی برای دیابت حاملگی، خیلی دیر انجام می شود بنابراین نمی تواند به اندازه ی كافی از بروز مشکلات بهداشتی در مادر و نوزاد جلوگیری کند.

تیمی از محققان کره جنوبی دریافتند که رشد بیش از حد کودک در رحم، که یک عارضه ی شایع ناشی از دیابت در دوران بارداری است، از هفته ها قبل از آزمایش دیابت حاملگی مادر، آغاز شده است.

رشد بیش از حد جنین، بیانگر اینست که عوارض دیابت بارداری از مدتی قبل آغاز شده است و بهتر است در اسرع وقت آزمایش دیابت بارداری برای تشخیص این بیماری انجام شود، تا اقدامات اولیه برای بهبود کنترل آن صورت گیرد.

این تحقیق شامل تقریباً 8000 حاملگی بوده و از سونوگرافی برای اندازه گیری دور شکم، اندازه سر و طول استخوان ران نوزاد متولد نشده، استفاده شد.نتایج این تحقیق نشان داد زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا بودند، رشد بیش از حد و غیر طبیعی جنین در درون شکم آنها قبل از هفته های 20 تا 24 آغاز شده است. زمان آغاز این مشکلات به طور قابل توجهی زودتر از زمان غربالگری توصیه شده در هفته های 24 تا 28 حاملگی در کره جنوبی، انگلیس و ایالات متحده است. زنان باردار معمولاً با استفاده از تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) برای دیابت حاملگی غربالگری می شوند.

می توان بر دیابت حاملگی در دوران بارداری از نزدیک کنترل و نظارت داشت، اما اگر دیابت حاملگی کنترل نشود، می تواند منجر به تولد نوزاد بزرگتر و مشکلات بیشتر شود. اگرچه ممکن است به نظر نرسد که این مسئله یک مشکل نگران کننده ی فوری باشد، اما افزایش وزن هنگام تولد با کاهش حساسیت به انسولین و افزایش خطر چاقی و دیابت در مراحل بعدی زندگی همراه است.رشد جنین همچنین می تواند عوارضی را برای مادر ایجاد کند. علاوه بر این، دیابت حاملگی به معنای افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ادامه ی زندگی برای مادر است.

محقق ارشد این تحقیق دکتر Yoo Lee Kim، از دانشگاه CHA در جمهوری کره ، گفت: اعتقاد بر این است که رشد شکمی کودک در رحم، نشان دهنده ی چاقی جنین است، نه فقط یک نوزاد بزرگ.یافته های ما نشان می دهد، تشخیص دیابت حاملگی و اجرای مداخلات برای کاهش خطر رشد بیش از حد جنین مانند رژیم غذایی و ورزش در اوایل بارداری ممکن است برای جلوگیری از آسیب مادران و نوزادان آنها ضروری باشد.

غربالگری زودرس و نظارت دقیق ممکن است به ویژه برای مادران چاق و مسن تر مفید باشد، زیرا رشد شکمی غیر طبیعی جنین در این زنان پرخطر، تا ماه پنجم حاملگی رخ داده است، به این معنی که نوزادان آنها در زمان تشخیص دیابت بارداری، بزرگتر از سن حاملگی هستند.

این تحقیق موضوع یکی از سخنرانیهای 55مین نشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعه دیابت(EASD)  در بارسلون اسپانیا است که بین 16 تا 20 سپتامبر برگزار می شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/gestational-diabetes-tests-are-carried-out-too-late,-researchers-say-94270642.html